reklama

Nowy rok to nowe zasady we wspólnotach


Od 1 stycznia „Małe” Wspólnoty Mieszkaniowe zostały przekształcone w „Duże” Wspólnoty Mieszkaniowe.

foto.biznesregion.pl

foto.biznesregion.pl
Zmiany będą korzystnie, łatwiejsze będzie bowiem zarządzanie będzie łatwiejsza, na początku będzie jednak sporo pracy organizacyjnej. 

W myśl przyjętych zmian, od 1 stycznia 2020 roku Wspólnotę Mieszkaniową tworzą właściciele lokali, jeśli liczba lokali wyodrębnionych i lokali niewyodrębnionych jest większa niż 3. Do tej pory Wspólnotę Mieszkaniową tworzyli właściciele ponad 7 lokali. Jest to istotna zmiana zwłaszcza dla najmniejszych budynków 4-7 lokalowych. W sposób automatyczny staną się one „Dużymi” Wspólnotami Mieszkaniowymi, a na nie ustawodawca nakłada szereg obowiązków. Wśród nich obowiązek wyboru Zarządu właścicielskiego lub powierzenia Zarządu podmiotowi zewnętrznemu czy obowiązek prowadzenia pozaksięgowej ewidencji kosztów zarządu nieruchomością wspólną i sprawozdawczości. 

Na pewno dla wspólnot, które stał się „Dużymi” Wspólnotami Mieszkaniowymito rewolucja, jeśli chodzi o organizacje pracy i kwestii zarządzania. Muszą one wybrać Zarząd wspólnoty lub powołać Zarządcę, zmiany wymagają również zasady rozliczania finansów.
Przez pryzmat doświadczenia w zarządzaniu zarówno „Małymi” i „Dużymi” Wspólnotami Mieszkaniowymi zauważyłem, że zarządzanie „Dużą” Wspólnotą Mieszkaniową jest zdecydowanie łatwiejsze, ponieważ przepisy dają pewną swobodę. Do czynności przekraczających zwykły zarząd nie jest wymagana jednomyślność. W przypadku „Małych Wspólnot” działających na podstawie kodeksu cywilnego jest już inaczej, jeden mieszkaniec może zablokować całą czynność. Oczywiście, można zwrócić się do sądu o rozstrzygnięci sprawy. W praktyce rzadko dochodzi do takich kroków. Z pewnością z powodu braku czasu i kosztów jakie generuje takie posunięcie. Stąd moim zdaniem w sytuacji, gdy do podjęcia decyzji wystarczy głos większości mieszkańców wiele procesów decyzyjnych będzie łatwiejszy, co znacznie usprawni pracę. Z drugiej strony konieczność powołania Zarządu, formalizowanie zebrań, uchwał, prowadzenia ewidencji kosztów i sprawozdawczość skarbowa pociągnie za sobą nieunikniony wzrost kosztów funkcjonowania. Dodatkowo Wspólnoty 4-7 lokali mogą mieć problemy ze znalezieniem firmy administrującej, dla której koszt prowadzenia budynku 4 lokalowego jest porównywalny z budynkiem 40 lokalowym. Wynika to z faktu, że koszt dojazdu do nieruchomości, koszt obsługi płatności, koszt prowadzenia ewidencji finansowo-księgowej, sprawozdawczości czy czas poświęcony na przygotowanie i poprowadzenie zebrania jest porównywalny, a przychody z budynku 4 lokalowego względem 40 lokalowego będą zapewne 10 krotnie niższe. Dlatego małe budynki muszą się liczyć ze znacznie wyższymi stawkami i problemami ze znalezieniem firm administrujących.

domy
    Drożyzna nie odpuszcza. Do tego w sklepach widać mocne przetasowania wśród liderów podwyżek
    Dynamika wzrostów cen sukcesywnie idzie w górę, co widać z każdym kolejnym miesiącem.
    2024-09-10  |   1175
    Niecałe 59 proc. kobiet planujących rozstanie sprawdza dokładne koszty rozwoduNiecałe 59 proc. kobiet planujących rozstanie sprawdza dokładne koszty rozwodu
    Pieniądze dla kobiet mają znaczenie. Koszty rozwodu częściej je martwią niż mężczyzn [ANAL...
    2024-09-10  |   1278
    W sklepach jest już o blisko 3 proc. drożej niż rok temu. Dynamika wzrostu cen zmieniła trend
    W maju br. codzienne zakupy zdrożały średnio o 2,9% rok do roku, po podwyżce o 2,4% w kwie...
    2024-06-19  |   971
      W piątek 26.02.2021r.o godz.17.00 w Bielsku - Białej dyskutowano o zasadności budowy spala...
      2021-02-27  |   13497560
      Konkurs "FIRMA ROKU 2019" rozstrzygnięty, statuetka złotego Dedala powędrowała d...
      2019-10-08  |   7380660
      Korporacje, reportaże, dokumenty
      2018-09-15  |   2498979
      25 LAT Regionalnej Izby Handlu i Przemysłu w Bielsku-Białej
      2017-01-08  |   930518
      Podstawowe błędy kierowców. Na 100% Ty też popełniasz te błędy, a może jest ich więcej?. Z...
      2017-09-15  |   43363

        BIZNESREGION

        ul.Złota 75/20, 01-258 Warszawa
        : +48 22 490 66 15

        : redakcja@biznesregion.pl



        reklama