reklama

Polski rynek reklamy internetowej szybko rośnie, choć wciąż największe znaczenie ma telewizja


Reklama telewizyjna stanowi ponad 50% tortu reklamowego, natomiast internetowa wynosi jego jedną czwartą część.

 

Po raz pierwszy w historii reklamy, w 2015 roku wydatki na reklamę internetową w Europie zrównały się z wydatkami na reklamę telewizyjną. Według IAB Europe prawdopodobnie przewyższą je w przyszłym roku. W Polsce odnotowano dwucyfrowy wzrost nakładów na reklamę w Internecie.

W Europie ewidentnie doceniono zalety Internetu, przeznaczając duże pieniądze na kampanie marketingowe w sieci. W 2014 roku na reklamę internetową wydano 31 mld euro, a na kampanie telewizyjne 33 mld euro. Co ciekawe, w wielu krajach Europy Zachodniej, między innymi w Wielkiej Brytanii, już od 6 lat wydatki na reklamę internetową przewyższają koszty ponoszone na kampanie telewizyjne. Ogólna wartość rynku reklamowego w Polsce wynosi 2,79 mld złotych. Jednak w naszym kraju to przekaz telewizyjny jest wciąż najbardziej istotny dla reklamodawców.

- Reklama telewizyjna stanowi ponad 50% tortu reklamowego, natomiast internetowa wynosi jego jedną czwartą część. Jednak eksperci prognozują, że ich zrównanie najprawdopodobniej nie nastąpi w najbliższych dwóch latach. Warto jednak zaznaczyć, że wzrost wydatków na kampanię internetową jest szybszy od wzrostu całego rynku reklamy w Polsce, mówi Małgorzata Celarek, partner agencji reklamowej VanLeif.

Te różnice wcale nie wynikają z faktu, że Polacy oglądają telewizję w nadmiarze. Dane pokazują, że jej oglądalność w Polsce spada, ponadto coraz mniej Polaków posiada telewizor w domu (prawie 4 proc. osób go nie ma). Przykładowo, w Stanach Zjednoczonych 5 proc. obywateli w ogóle nie korzysta z odbiornika telewizyjnego.

¬¬- Ze względu na skalę wydatków reklamowych Internet przestał już być medium wspierającym, a coraz częściej jest wiodącym kanałem przekazu w komunikacji marketingowej. Wymagało to oczywiście bardzo dużej zmiany świadomościowej zarówno ze strony marketerów, jak i agencji. Coraz częściej widzimy zapytania od klientów, w których telewizja jest zupełnie pomijana, a cała komunikacja jest przekierowywana właśnie do medium kluczowego, czyli do Internetu, dodaje Celarek.

Największy wzrost wydatków na reklamę w Polsce notują Internet oraz telewizja. Dzieje się tak głównie dlatego, że wydawcy w sprytny sposób dostosowali się do wyzwania, jakim jest rewolucja cyfrowa i udostępniają mnóstwo kontentu na kanałach VOD, w Internecie. Telewizja zyskuje również dzięki temu, że posiada coraz chętniej kupowaną przez marketerów ofertę sponsoringu oraz product placement.

Największy spadek, bo dwucyfrowy, dotyczy reklamy w prasie drukowanej. Ponadto mniejsze budżety są przeznaczane na outdoor oraz reklamę w kinie. Wydatki na reklamę radiową pozostają bez zmian i utrzymują się na stałym poziomie.

 


Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.


Wyślij komentarz
internet
    Jakie są perspektywy dla Polski po wygaśnięciu kontraktów węglowych?
    OZE stopniowo zazieleniają polski miks energetyczny, a udziały węgla w produkcji energii e...
    2024-02-27  |   374
    Polacy wyraźnie dostrzegają zalety psychodelików.
    Rząd powinien ułatwić prowadzenie badań medycznych z użyciem psychodelików. Tak uważa pona...
    2024-01-14  |   654
    Pilnie potrzebne są zmiany dla zadłużonych rolników. Obecne mechanizmy nie działają
    Rolnicy wciąż sami borykają się z problemami zadłużenia. Trzeba zmienić kryteria pomocowe,...
    2024-01-02  |   645
      W piątek 26.02.2021r.o godz.17.00 w Bielsku - Białej dyskutowano o zasadności budowy spala...
      2021-02-27  |   13496854
      Konkurs "FIRMA ROKU 2019" rozstrzygnięty, statuetka złotego Dedala powędrowała d...
      2019-10-08  |   7379944
      Korporacje, reportaże, dokumenty
      2018-09-15  |   2498171
      25 LAT Regionalnej Izby Handlu i Przemysłu w Bielsku-Białej
      2017-01-08  |   929633
      Podstawowe błędy kierowców. Na 100% Ty też popełniasz te błędy, a może jest ich więcej?. Z...
      2017-09-15  |   42514

        BIZNESREGION

        ul.Młynarska 3/11, 01-258 Warszawa
        : +48 22 490 66 15

        : redakcja@biznesregion.pl



        reklama